Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nowelizacja przepisów dotycząca "Fotorejestratorów"

Data publikacji 14.01.2011
fotoradarW związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw, zmianie ulegają m.in. przepisy dotyczące urządzeń popularnie zwanymi „ Fotoradarami”.

 

 

Przede wszystkim nowelizacja wprowadza definicję „urządzenia rejestrującego”, czyli popularnych video- i fotoradarów. Jest to stacjonarne, przenośne albo zainstalowane w pojeździe albo na statku powietrznym urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami. Definicja ta wprowadzona została w celu sprecyzowania, jakimi urządzeniami mogą się posługiwać organy kontroli ruchu drogowego.
W związku z powyższym poprzez zmianę w art. 129 ust.2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym Policja jako najważniejszy organ kontroli ruchu drogowego w dalszym ciągu posiada uprawnienia  do używania, obok przyrządów kontrolno – pomiarowych, również urządzeń rejestrujących.
Nie oznacza to jednak, że od stycznia 2011 obowiązują wszystkie przepisy zawarte w powyższym akcie prawnym z uwagi na to, że część przepisów wchodzi  w życie 1 lipca 2011. Dotyczy to głównie Inspekcji Transportu Drogowego,  zgodnie bowiem z dodanym  art. 129 g Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o Ruchu Drogowym, Inspekcja Transportu Drogowego będzie uprawniona do ujawniania za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych naruszeń w postaci: przekraczania dopuszczalnej prędkości oraz niestosowania się do sygnałów świetlnych.

Ponadto zgodnie z art. 10  w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy :

  • Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekaże znajdujące się w jego władaniu stacjonarne urządzenia rejestrujące oraz obudowy na te urządzenia Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego,
  • m.in. Komendant Główny Policji przekaże Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego wykazy urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia zainstalowane w pasie dróg publicznych przez Policji,
  • zarządcy dróg usuną urządzenia oraz obudowy na te urządzenia zainstalowane w pasie dróg publicznych, eksploatowane przez podmioty inne niż Policja, zarządcy dróg, straże gminne (miejskie) oraz Inspekcja Ruchu Drogowego.

Zmianie ulega również Ustawa z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych  poprzez dodanie zapisu w związku, z którym od 01 lipca 2011 roku Inspekcja Transportu Drogowego w przypadku urządzeń zainstalowanych przez ITD lub zarządcę drogi działającego na wniosek GITD oraz w przypadku obudów urządzeń rejestrujących należących do Policji będzie odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, polegające w szczególności na: zakupie, instalacji w pasie drogowym, utrzymaniu i naprawie oraz wynikające z ich bieżącej eksploatacji i obsługi w tym również import danych zarejestrowanych przez te urządzenia oraz montaż urządzeń w zainstalowanych obudowach. W pozostałych  przypadkach – zadania te przejmą jednostki samorządu terytorialnego lub straży gminnej (miejskiej).

Reasumując zmiana przepisów wprowadza uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie m.in. ujawniania za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszeń w postaci: przekraczania dopuszczalnej prędkości. Natomiast co jest ważne podkreślenia ustawodawca wyraźnie wskazuje, ze Policja w dalszym ciągu uprawniona jest do używania urządzeń rejestrujących jakim niewątpliwe jest fotorejestrator.
Obecnie Policja w woj. kujawsko – pomorskim użytkuje 36 masztów, które są przystosowane do pracy z urządzeniami typu „Fotorejestrator”. Nie są to same w sobie atrapy, tylko w pełni funkcjonalne gotowe do użycia obudowy  kompatybilne z odpowiednimi urządzeniami rejestrującymi. Należy podkreślić, że obecnie nie ma przepisu zobowiązującego Policję do wykorzystywania wszystkich masztów w tym samym czasie. Fotorejesratory są montowane w masztach w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach  zgodnie z aktualną analizą stanu bezpieczeństwa.
Powrót na górę strony