ABC młodego rowerzysty i motorowerzysty
Kierujący rowerem lub motorowerem, który nie ukończył 18 lat musi posiadać uprawnienie w postaci karty rowerowej o którą może ubiegać się każdy kto ukończył 10 lat lub motorowerowej – po ukończeniu 13 roku życia. Co innego z dorosłymi - ustawodawca stwierdził, że nie mają oni obowiązku posiadania karty rowerowej ani motorowerowej (art. 87 pkt 3 kodeksu drogowego stanowi: "Nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat).
Czego rowerzyście nie wolno:
- przejeżdżania rowerem przez przejścia dla pieszych (przekraczając jezdnię musi zsiąść z roweru i przeprowadzić go po pasach),
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz stóp na pedałach,
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu drogowego,
- czepiania się pojazdów - szczególnie popularne zjawisko na wsiach gdzie praktykowane jest chwytanie się ciągnika,
- zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny na przejazdach dla rowerzystów, oraz wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd,
- Nie wolno mu jeździć po autostradzie, ani po drodze ekspresowej.
Oprócz przepisów opracowanych specjalnie dla rowerzystów musimy pamiętać, że obowiązują ich również przepisy dotyczące innych kierujących – np. zakaz ruchu, nakaz jazdy w określonym kierunku, czy zakaz wjazdu.
Bardzo istotną kwestią jest również kierowanie rowerem pod wpływem alkoholu – pamiętajmy, że przepisy w tym zakresie obowiązują wszystkich kierujących – również rowerzystów. W zależności od zawartości alkoholu „zawiany” rowerzysta popełnia wykroczenie lub przestępstwo i w przypadku kiedy posiada Prawo Jazdy może je stracić za kierowanie rowerem po alkoholu.
Dobry sposób na rodzinny relaks to wycieczki rowerowe, jednak znowu należy pamiętać o obowiązujących przepisach – małe, do 7 lat dziecko możemy przewozić na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone w specjalnym foteliku zapewniającym bezpieczną jazdę, samodzielny rowerzysta, który nie ukończył 10 lat może korzystać z chodnika, ale musi znajdować się pod opieką dorosłego.
Komfortowo byłoby korzystać ze ścieżek rowerowych – wówczas sytuacja jest jasna rowerzysta ma na ścieżce pierwszeństwo i może bezpiecznie podróżować, wszyscy wiemy jednak, że ścieżek ciągle jest za mało, co wtedy? Generalnie obowiązuje zakaz poruszania się rowerem po chodniku, są jednak wyjątki: pierwszy dotyczy opieki rowerzysty nad dzieckiem jadącym na rowerze, drugi to sytuacja, gdy na jezdni dozwolona jest prędkość większa niż 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości. W przypadku drogi dla rowerów i pieszych rowerzysta powinien zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Kiedy natomiast nie ma drogi rowerowej wówczas powinien korzystać z pobocza, pod warunkiem, że nie utrudnia ruchu pieszym i że pobocze nadaje się do jazdy, jeżeli rowerzysta nie może skorzystać z pobocza powinien jechać prawą stroną jezdni.
Ostatnio obserwujemy modę na kaski ochronne dla rowerzystów i chociaż nie ma prawnego obowiązku ich stosowania (inaczej niż w przypadku motorowerzystów) są to urządzenia sprzyjające naszemu bezpieczeństwu dobrze więc kasku używać – szczególnie ważne są w przypadku dzieci bo po pierwsze chronią głowę, która u młodego rowerzysty narażona jest na stłuczenia podczas nieoczekiwanych wywrotek, po drugie promują modę na zapewniane sobie bezpieczeństwa podczas udziału w ruchu drogowym. Przepisy jasno stanowią natomiast w kwestii wyposażenia roweru, który powinien posiadać: z przodu jedno światło pozycyjne barwy białej; z tyłu jedno światło odblaskowe koloru czerwonego o kształcie innym niż trójkąt; jedno światło pozycyjne koloru czerwonego (może być migające); co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy.
Dobrze również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do rowerów lub umieszczane na odzieży rowerzystów – odblaski powodują, że jesteśmy bardziej widoczni przez co oczywiście bezpieczni. Skutki wypadku z udziałem rowerzysty są dla niego przeważnie opłakane, pamiętajmy, że należą oni do grupy określanej mianem „niechronionych uczestników ruchu drogowego”. Chcąc polepszyć tą niechlubną statystykę policjanci oprócz działań kontrolnych edukują rowerzystów, szczególnie w kwestii zachowania szczególnej ostrożności, właściwego wyposażenia rowerów, stosowania kasków i elementów odblaskowych.
Uczestnicy ruchu drogowego nie dzielą się na lepszych i gorszych – wszyscy muszą przestrzegać przepisów, idealnie byłoby również gdyby przestrzegali zasad kultury i wzajemnej życzliwości również na drodze – czego serdecznie życzymy wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.