Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Falszywy gazownik w Gnieźnie

Data publikacji 16.06.2009
kradziez_mieszkaniowaW Gnieźnie co pewien czas dochodzi do kradzieży mieszkaniowych. Wierząc w prawdomówność osoby podającej się za pracownika różnych instytucji z ufnością wpuszczamy go do mieszkania nie sprawdzając jego legitymacji służbowej lub identyfikatora. W taki sposób swoje oszczędności ostatnio utracił mieszkaniec Gniezna.

 

Do zdarzenia doszło w weekend w Gnieźnie przy ul. Roosevelta. Do jednego z mieszkań zapukał mężczyzna, który podawał się za pracownika Gazowni. Gospodarzowi powiedział, że przyszedł do kontroli kuchenki gazowej. Po kilku minutach opuścił mieszkanie.
Po jego wyjściu gospodarz zauważył, że w szufladzie brakuje koperty z pieniędzmi. Zniknęło prawie 2 tys. zł.


W tego typu zdarzeniach zastanawia łatwowierność ofiar. Przede wszystkim nie powinno się wpuszczać osób obcych, osób których nie znamy. 
Przestrzegamy przed tego rodzaju działaniem przestępców, którzy kierują je szczególnie wobec osób starszych. Prosimy aby każdorazowo w takim przypadku, jeśli nie znamy osoby podającej się za urzędnika, agenta ubezpieczeniowego, akwizytora, gazownika, itp. a mamy wątpliwości co do tego czy jest faktycznie osobą za którą się podaje. Żądajmy okazania legitymacji lub identyfikatora. Są to dokumenty ze zdjęciami oraz danymi osobowymi. Musi je posiadać każdy uprawniony. Można też zadzwonić do instytucji, w której ma pracować dana osoba z prośbą o potwierdzenie jego tożsamości oraz pytaniem czy pracownik faktycznie ma wykonać takie czynności. Jeśli mamy wątpliwości, nie należy osoby wpuszczać do mieszkania a o całym zdarzeniu należy zawiadomić policję, telefonicznie pod numerem 997.

  
   W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zadzwonić:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - 061 426-25-81 lub 061 426-25-82;

Urbis - 061 424-58-00;

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji - 061 426-54-25;

Enea (energetyka) - 061 423-90-04;

Gazownia - 061 426-32-84 lub 992;

Zakład Ubezpieczeń Społecznych - 061 424-05-00.



Oszuści najczęściej podają się za: 


   URZÊDNIKA
- jest to osoba budząca zaufanie, najczęściej elegancko ubrana. Twierdzi, że jest z ośrodka pomocy społecznej, gazowni lub ośrodka zdrowia. Jeśli go nie znamy koniecznie należy poprosić o okazanie legitymacji służbowej. Jeśli faktycznie reprezentuje jakiś urząd, to nie zrazi go twoja nieufność i ostrożność. W razie wątpliwości należy zadzwonić do danej instytucji lub umówić się z nim na inny termin sprawdzając uprzednio w administracji danej placówki jego wiarygodność.

   KUPCA - przedstawia się jako obnośny sprzedawca. Oferuje sprzedaż - po okazyjnych cenach - różnego rodzaju towarów. Jest również zainteresowany kupieniem od nas różnego rodzaju staroci, antyków znajdujących się w naszym mieszkaniu. Ma to na celu wejście do mieszkania i oszacowania znajdującego się w domu mienia. Przy okazji sprawdzi też system zabezpieczeń. Jeśli już chcemy zawrzeć z nim jakąkolwiek transakcję, to umawiajmy się na inny termin, by wówczas nie być w domu samemu. Czasami jednak pokusa zrobienia dobrego interesu, np przy zakupie sprzętu agd, jest silniejsza od zdrowego rozsądku. Jednak czy warto ryzykować utratę mienia, zdrowia a nawet życia, nawet gdyby ów sprzęt był najwyższej jakości. 

   GAZOWNIKA - chce sprawdzić jakąś instalację lub coś naprawić. Jednak jego podstawowym celem poszukanie w mieszkaniu cennych przedmiotów i ich późniejsza kradzież. Jeśli ktoś taki zapuka do naszych drzwi i zaoferuje nam naprawę czegoś, to należy dać sobie czas na zastanowienie, tak by sprawdzić wiarygodność firmy na którą się powołuje. Należy zadzwonić do gazowni, by przekonać się, czy ich pracownik został skierowany w naszą okolicę.

   WNUCZKA - do starszych osób dzwoni osoba podająca się za członka rodziny. Najczęściej mówi o jakiejś nagle zaistniałej sytuacji i prosi o pomoc finansową. Gdy przekona już rozmówcę i wie, że otrzyma pieniądze, wówczas zaznacza, że po gotówkę zjawi się jakaś inna osoba, bo on akurat nie może. Zdarza się, że poprzez telefon moduluje swój głos, by był ochrypnięty i nie można go było zidentyfikować. Niekiedy nie znają szczegółów z życia swoich ofiar, ale tak prowadzi rozmowę, że pada imię wnuczka, a potem się pod nie podszywa. By nie stać się ofiarą takiego zdarzenia, należy umówić się na telefon zwrotny i poprosić o numer telefonu. Jeśli dzwoni do nas oszust, to nie poda numeru telefonu, poda numer budki telefonicznej lub rozłączy się. Następnie skontaktować si z członkiem rodziny - na którego powołuje się dzwoniący - i sprawdzić czy opisana sytuacja miała miejsce.

Powrót na górę strony