Znajomy na Messengerze poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
Kilka tego typu przestępstw będących oszustwami internetowymi mieszkańcy naszego powiatu zgłosili policjantom podczas minionego weekendu. Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Forma wyłudzenia pieniędzy w tych przypadkach polegała na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyłał za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Jedną z pokrzywdzonych była 32 latka z Łubowa, kolejnym 26-latek z Gminy Kłecko i ostatnią 43-latka z Gniezna. Następnie oszust prosił swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu udało mu się w kilku przypadkach wypłacić pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadome ofiary były przekonane, że pożyczają pieniądze córce lub znajomemu.
Przykładem niech będzie wymieniona już 43-latka na której konto na portalu Facebook dokonano włamania po czym do jej znajomych wysłano prośby o pożyczkę. Niestety dwie osoby dały się nabrać. Jedna z jej znajomych udostępniła 2 kody blik tracąc w ten sposób 1 700 złotych, kolejny znajomy również podał dwa kody blik oszustom tracąc 1000 złotych. Osoby te myślały, że pomagają znajomej.
Apelujemy – zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Poniżej podajemy listę kilku rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, aby zachować bezpieczeństwo:
- Jeśli znajomy prosi o podanie 6 cyfrowego kodu BLIK w wiadomości na portalu społecznościowym, zanim podzielisz się kodem zadzwoń i upewnij się, że wiadomość została wysłana celowo i nikt nie włamał się na jego konto. Takie działanie uchroni Cię przed potencjalnym oszustem.
- Nie podawaj wszystkich szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank ich wymaga (pracownicy banku posiadają w systemie odpowiednie dane i powinni pytać tylko o niektóre w razie potrzeby).
- Przed potwierdzeniem płatności BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i kto jest odbiorcą transakcji. Jeżeli cokolwiek wzbudzi Twoją wątpliwość, nie potwierdzaj płatności.
- Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – z dużą dozą pewności przeniosą Cię one na strony wyłudzające dane lub pieniądze.
- Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoją wątpliwości, pomyśl dwa razy zanim wykonasz przelew, podasz swoje dane lub kod BLIK.
- Ważne: sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie).
asp. szt. Anna Osińska