Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mandant za niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej

Data publikacji 24.01.2022

Na terenie powiatu gnieźnieńskiego w 2021 roku w obszarze przejazdów kolejowych doszło do kilku poważnych wypadków, w których śmierć lub obrażenia ciała doznali piesi, kierujący pojazdami, a w jednym przypadku ranny został maszynista. Dlatego na długo zapamięta swoje nierozważne zachowanie 26-letni kierowca busa, który za wjazd na czerwonym świetle, zgodnie z nowymi przepisami będzie musiał zapłacić mandat karny w wysokości 2 tysięcy złotych.

 

 

Do zdarzenia doszło w miniony piątek w Pierzyskach w gminie Łubowo. 26-letni kierowca busa nie zastosował się sygnalizacji świetlnej znajdującej się przed przejazdem kolejowym. Za popełnione wykroczenie policjanci z Czerniejewa ukarali go, zgodnie z nowym taryfikatorem mandatem karnym w wysokości 2 tysięcy złotych.

 

Policja przypomina o konieczności zachowania szczególnej ostrożności

na przejazdach kolejowych. Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa

1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

Powrót na górę strony