Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zakupy z cudzą kartą bankomatową

Data publikacji 04.09.2019

Gnieźnieńscy policjanci dzięki czujnej ekspedientce jednego z supermarketów zatrzymali 57-letnią kobietę, która posługując się skradzioną kartą bankomatową dokonywała zakupów w lokalnych sklepach. W tym przypadku gnieźnianka nie potrzebowała PIN-u, ponieważ płatności dokonywała zbliżeniowo. Do momentu zatrzymania, zdążyła wydać blisko 150 zł.

 

W piątek, 30 sierpnia br. na terenie jednego z supermarketów w Gnieźnie doszło do kradzieży torebki pozostawionej na jednym ze stoisk. W środku znajdował się portfel, telefon komórkowy i dokumenty wraz z kartą bankomatową. Tego samego dnia w innym markecie na terenie miasta została ujęta przez ekspedientkę kobieta, która usiłowała dokonać płatności skradzioną wcześniej kartą. Gdy po kilku próbach transakcja nie doszła do skutku na miejscu pojawili się powiadomieni o zdarzeniu policjanci i zatrzymali 57-latkę. Złodziejka nie wiedziała, że właścicielka karty zdążyła zablokować w banku transakcje płatnicze. Śledczy, którzy zajęli się sprawą ustalili, że 57-latka skradzioną kartą dokonała 3 płatności zbliżeniowych na kwotę prawie 150 złotych. Tego samego dnia zatrzymana usłyszała zarzuty w związku z kradzieżą torebki, którą udało się odzyskać oraz 3 płatności kartą bankomatową. Przestępstwa te zagrożone są karą do 5 lat pozbawienia wolności.

 

Policjanci przypominają o właściwym przechowywaniu dokumentów i podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

Nie zapisujmy nigdzie PIN-u karty, a szczególności na samej karcie, co często się zdarza!

Zmieniając PIN unikajmy prostych lub przewidywalnych, oczywistych kombinacji, jak np. nasza data urodzin.

W żadnym wypadku nie udostępniajmy kodu PIN do karty innej osobie;

Płacąc kartą, czy wypłacając z bankomatu pilnujmy, by nikt nie podejrzał wpisywanego przez nas kodu PIN;

Chrońmy kartę przed kradzieżą, nosząc ją w miejscu niedostępnym dla złodzieja;

Nie udostępniajmy karty nikomu, nawet sprzedawcy w taki sposób, że tracimy ją z oczu. Sprzedawca powinien skorzystać z terminala w naszej obecności;

W przypadku utraty karty musimy ją jak najszybciej zastrzec. Numery telefonów do całodobowych central powiadamiania udostępniają nam nasze banki i wystawcy kart. Nośmy je zawsze przy sobie, najlepiej zapisane w telefonie komórkowym.

Ubezpieczmy kartę od kradzieży. Ubezpieczyciel przejmie odpowiedzialność za transakcje dokonane skradzioną kartą do 24, a nawet 48 godzin przed naszym zastrzeżeniem;

Przy transakcjach internetowych korzystajmy najlepiej ze specjalnych kart debetowych tylko do płatności w internecie. Banki oferują takie karty;

Sprawdzajmy dokładnie wyciągi z rachunku, jeżeli figurują na nim płatności, których nie dokonaliśmy powinniśmy natychmiast powiadomić nasz bank celem wyjaśnienia sytuacji;

Zachowujmy wydruki z bankomatów i potwierdzenia zapłaty, możemy je zawsze później porównać z wyciągami otrzymywanymi z banku.

 

 

 

Sprawa jest w toku.

Powrót na górę strony