Aktualności

Oszustwo na BLIKA. Mieszkanka Czerniejewa straciła 1600 zł

Data publikacji 04.11.2022

Mieszkanka Czerniejewa poprzez ,,oszustwo na BLIK-a" straciła 1600 złotych. Scenariusz w tym przypadku w skrócie wyglądał tak: oszust zainicjował rozmowę na facebookowym komunikatorze Messenger podszywając się się pod siostrę pokrzywdzonej 35-latki i poprosił o szybką pożyczkę. Apelujemy o zachowanie ostrożności!

 

Do zdarzenia doszło 3 listopada 2022 roku.

BLIK to polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów płacenie w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłacanie pieniędzy w bankomatach za pomocą sześciocyfrowego kodu wygenerowanego przez aplikację bankową.

Niestety tę ,,wygodną" formę płatności wykorzystują przestępcy, o czym wczoraj przekonała się mieszkanka Czerniejewa, tracąc 1600 złotych.

Scenariusz zazwyczaj jest ten sam: oszuści wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich, a potem piszą do potencjalnej ofiary, która znajduje się w grupie znajomych: "Hej, mam sprawę. Masz blik-a? Ten w aplikacji banku". Później pojawia się sedno sprawy, czyli prośba o podanie kodu „Blik”.

Oszuści tłumaczą, że właśnie robią zakupy przez internet i mogą zapłacić tylko ,,Blikiem", a ich bank go nie obsługuje, bądź stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność. Żądają też podania numeru rachunku bankowego, aby niezwłocznie wykonać przelew nawet z nadwyżką za fatygę i pomoc.

Pamiętajmy, że taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy zamiast stać przy kasie, stoją właśnie przy bankomacie i wypłacają nasze pieniądze.

Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze skontaktujmy się z taką osobą telefonicznie i sprawdźmy, czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy.

Powrót na górę strony