Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Upewnij się komu podajesz kod BLIK

Data publikacji 21.10.2020

Cyberoszuści włamali się wczoraj na konta dwóch mieszkańców naszego powiatu na portalach społecznościowych. Podszywając się pod ich właścicieli, rozsyłali znajomym wiadomości z prośbą o wygenerowanie kodów BLIK i opłacenie transakcji. W ten sposób od 29-latka wyłudzili 2 tysiące złotych.

 

Dzisiaj gnieźnieńscy policjanci otrzymali dwa takie zawiadomienia (chociaż do przestępstw doszło wczoraj).

Ta metoda polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Właśnie w taki sposób we wtorek, 20 października br., doszło do włamania na konto mieszkanki z gminy Trzemeszno. 29-letni członek jej rodziny sądząc, że pomaga osobie bliskiej dwukrotnie wysłał kody BLIK tracąc łącznie 2 tysiące złotych.

Kolejne zgłoszenie wpłynęło dzisiaj od mieszkanki Gniezna. Na szczęście nikt ze znajomych kobiety oszustowi kodów BLIK nie wysłał.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.


 

 

Powrót na górę strony